lördag 4 februari 2012

Gardasil

Lova har fått erbjudande om att bli vaccinerad i skolan mot livmoderhalscancer men jag tror det får vänta. Har svårt att få fram uppgifter om hur länge vaccinet testats. Tydligt är i alla fall att det är nytt, ej skyddar mot alla former av livmoderhalscancer och inte skyddar helt (70%?) samt att man inte vet hur lång tid vaccinet har verkan, det verkar som minst fem och högs sju till tio år. Det tycker jag är för kort tid för att vaccinera en tolvåring. Följder på lång sikt vet man inget om eftersom det är ett nytt vaccin och det är därför jag vill vänta. Har hört mig för och det är gratis fram till det år man fyller nitton så jag skjuter beslutet på framtiden. Sen kostar det i nuläget 170 kr x 3 doser. Och Lova tycker att hon kan vänta åtminstone tills hon blir femton. Får se om det kommit fler rapporter tills dess. Livmoderhalscancer är dock den näst vanligaste cancerformer hos kvinnor efter bröstcancer så det är inte helt lätt att bestämma sig. Långtidsföljderna av vaccinet kommer vi inte att veta så mycket mer om då heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar