onsdag 19 september 2012

Glutenfri plommonpaj i lilla-huset-på-prärien-stil


Emmy poserar med halväten plommonpaj som vi kallade lilla-huset-på-prärien-pajen, det kändes som en sådan paj, och hon fixade till håret och råkade ha den rätta outfiten för att se lite lilla-huset-på-prärig ut själv. Den här pajen tyckte hon om nämligen!

Först tänkte jag göra den i LCF-stil för Ulfs skull, så pajskalet är LCHF, men sen ändrade jag mig när det kom till fyllningen, för jag hade inte de rätta ingredienserna hemma. Annars ska vi ju försöka minska på sockret.






Här är ett ungefärligt recept:
150 g smör
1 ägg
2 dl mandelmjöl (som jag malt i blendern)
1 dl hasselnötsmjöl (som jag malt i blendern tillsammans med mandeln)
0,5 dl kokosflingor som jag också mixade ner
1 tsk bakpulver

Rör ihop allt detta och tryck ut degen i en form. Förgrädda i 5 min på 200 grader.
Sen är det väääldigt svårt att komma ihåg hur jag gjorde fyllningen. Det här var faktiskt ett tag sedan.
Det fanns urkärnade halverade plommon med naturligtvis som vi tryckte ner i den där smeten, hmm...
Det fanns mandelmassa inblandat kommer jag ihåg, ägg, kanske två? och bovetemjöl , sen var det nog inget mer, kanske lite grädde, 1,5 dl eller nå't men det är inte säkert... Inget socker i alla fall annat än från mandelmassan som man ju kan göra själv och då själv bestämma sockermängden. Man bara maler mandel och har i socker samt grädde, mjölk eller vatten som man vill. Sen in i ugnen igen. Lagom länge.
Uj, jag tror pajen blev glutenfri, det blev alltså bieffekten av att försöka få den LCHF-ig.





2 kommentarer:

  1. Härligt med alla dessa olika pajer man kan göra på frukterna i hösttider. Vi har massor med päron som nu börjar mogna, så det blir en o annan paj!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Ja, det är pajtider nu. Härligt! Vi gör allt för att suga det godaste av den här tiden.

    SvaraRadera