onsdag 17 oktober 2012

Kompromisser (semi-raw fröbars med chokladöverdrag)



Emmy har frågat om vi inte kunde göra energi-bars till henne att tugga på efter träningen eller när man bara behöver ta ett snabbt mellanmål on-the-run, så jag och Timon gjorde ett försök med raw-fröbars.

Nja, sa Emmy om dessa, det behövs något mer....
Kanske choklad?


Först lade vi i blöt över natten:
250 g bovete i en skål för sig
4 dl linfrön
3 dl solroskärnor
2 dl pumpakärnor i en skål
5 dl nötter, russin, gojibär och tranbär som jag kört en stund i blendern tillsammans med nötterna i en skål.

Nästa dag hällde vi av vattnet, blandade ihop allt och tillsatte: 
4 msk honung
1 tsk äkta vaniljpulver
lite kanel
några rivna äpplen
Timon bredde ut smeten på plåtar med bakplåtspapper

Dessa sattes in i ugnen på under 50 grader i 12 timmar, sedan tog vi ut plåtarna och delade smeten i långsmala rektanglar så gott det gick och så in i ugnen igen. Det tog över 24 timmar sammanlagt innan de var färdiga! Jag skulle antagligen ha pressat mer vätska ur de blötlagda fröna, men tänkte att det där geléiga som blir av linfröna kanske var nyttigt. Bitarna blev aldrig krispiga men hängde i alla fall ihop. 

Emmy ville ha dem med chokladöverdrag så det fick bli en kompromiss. Jag smälte choklad i vattenbad och vände dem i. De blev riktigt goda med chokladöverdrag men lite mindre raw.

Recept har jag hittat här: Hållplats Häggvik, Annie's och Jfine Cuisine

Mums! kompromisser gör vi fler gånger!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar