torsdag 10 januari 2013

Vinterläsning






Det finns inte många årstidsanpassade böcker med det rätta sagoskimret för Timons ålder vad jag har kunnat hitta. Den typen av böcker jag skulle vilja läsa verkar inte finnas! Inte på svenska i alla fall. Så när jag skulle köpa engelska böcker åt mig själv på amazon (för pengarna jag fick i födelsedagspresent av mina föräldrar på försommaren) köpte jag även två engelskspråkiga till Timon av samma författare varav en var med vintertema. Den fick han i julklapp. " The Story of the Snow Children" av Sibylle von Olfers (1905).

Berättelsen visade sig påminna mycket om "Olles Skidfärd" av Elsa Beskow, men den här boken kom alltså ut två år tidigare. Historien om flickan som blir utlockad av snöbarnen och får följa med dem och virvelvinden på slädfärd till Snödrottningens slott och där får vara med på prinsessans födelsedagskalas är enklare, det händer inte så mycket som i Elsa Beskows berättelse. Det är en berättelse som sonen orkar lyssna på med lagom mycket text och som han har uppskattat mycket. Berättelsen slutar med att flickan blir trött efter en vild dans med snöbarnen och blir hemkörd till sin Mamma av fyra isbjörnar.

Jag har översatt texten och satt små gula post-it lappar i boken med den svenska texten som sonen säger att han ska dra bort men det har han ännu inte gjort. Jag säger att det blir svårt att läsa den på svenska då. Och det är kanske därför han låter dem vara. Efter så här många genomläsningar tror jag ändå att översättningen skulle flyta på bra ändå. Men om någon annan ska läsa den kanske det fungerar sämre. Ofta vill Timon dock höra den på engelska.

The Story of the Snow Children

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar