måndag 27 maj 2013

En maskroslegend


Blommornas ängel kom en gång för länge sen ner på jorden och vandrade omkring, genom äng, skog och trädgård för att finna blomman hon älskade mest. Hon träffade först en glad tulpan, röd och orange som stod styv och stolt i trädgården och ängeln frågade: Var skulle du helst vilja bo?

"Jag skulle vilja bo på en slottsgräsmatta i
det sammetslena gräset," sade tulpanen,"
Där skulle mina färger
lysa mot de grå slottsmurarna.
Jag skulle vilja att prinsessan rörde mig och
berättade för mig hur vacker jag är. "

Ängeln vände sig bort från den stolta tulpanen med sorgsna ögon
och talade till Rosen.

"Var skulle du vilja bo?"
frågade hon rosen.

"Jag skulle vilja klättra längs slottets väggar,"
sade rosen," för jag är bräcklig, och skör, och kan inte
klättra på egen hand. Jag behöver hjälp och tak över huvudet. "

Blommornas ängel vände sig sorgset bort
från rosen, och skyndade vidare tills hon
mötte violen som växte i skogen, och hon
frågade violen: "Var skulle du helst vilja bo?"

"Här, i skogen, där jag är gömd för alla,"
sade den blyga violen."
Bäcken kyler mina fötter, och träden hindrar den varma solen från att
bränna bort min vackra färg."

Ängeln vände bort från violen och fortsatte tills hon kom till
den robusta, gula maskrosen som växte på ängen

"Och var skulle du allra helst vilja bo?" frågade ängeln maskrosen.

"Åh," ropade maskrosen, "Jag vill leva varhelst barnen kan hitta mig när de leker och stojar eller springer förbi på väg till skolan. Jag vill bo vid vägkanten och på ängar och skjuta upp mellan stenarna vid husen i stan och göra alla glada med mina klara färger. "

"Du är den blomma jag älskar mest,"
sa blommornas ängel och lade sin hand
på maskrosens lockiga gula huvud.
"Du skall blomstra överallt från vår till höst och vara barnens blomma."

Därför kommer maskrosen så tidigt
och skjuter upp sitt huvud överallt,
vid häck och äng och vägg, vid slott och koja,
och har ett så långt och ljuvt liv.

Translated from english



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar