onsdag 29 maj 2013

Plastburkarna bortskänkta - Nu pantar vi plastflaskorna



Det är ju inte bra att dricka ur plastflaskor eller att äta mat som förvarats i plastburkar så när Lovas klass hade loppis rök många av våra plastburkar. Skönt. De har dock ännu inte blivit ersatta, men jag har fått massor av tips på vad man kan använda istället här och även tips på vad man kan ha för flaskor istället för de urdruckna plastflaskorna. Bl a Mirandas Have har skrivit om plastflaskor. 

Jag har inte bestämt vad vi ska köpa för burkar än. Kanske glasburkar från Biltema eller keramiklådor från Harald Nyborg för kyl och frys? I så fall får vi köpa dem när vi är i Skåne. Harald Nyborg finns inte här. Fast det kanske är för tungt att ta med sig på utflykter? Än så länge lånar jag min Svärmors plåtkakburkar när vi har med oss mat till Blombacka.

Flaskor har vi i alla fall varit och köpt på Clas Ohlson, jag och Timon. Vi testade dem första gången förra helgen. De är i rostfritt stål. Vet dock inte om korkarna är ok, inte heller om stålet är livsmedelsklassat. Läste först i efterhand att det kunde finnas en massa skräp i metallflaskor också. Krom, krom, krom. Ska försöka luska ut hur det är med de här flaskorna när jag tar mig tiden. Det är angeläget, jag vet, men man orkar ju inte hålla på och ringa hur mycket som helst, det tar tiiiid och leder ju sällan nå'n vart. Jag ringde till IKEA om deras rostfria muggar och till Clas Ohlson och frågade om korkarna inför köpet men på Clas Ohlson visste de inte säkert då i alla fall. Sen har det inte blivit av att jag kollat upp det mer.

Egentligen skulle man väl ha köpt sådana här, för att vara helt på den säkra sidan men priset avskräcker. Visar det sig att våra flaskor är skräp så får vi dock leta vidare och det kanske får bli Klean Kanteen till sist ändå.

På tur står att hitta ok muggar att ha med sig på utflykt förutom burkar.



Tar gärna emot tips och information om alternativa flaskor, burkar och muggar!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar