måndag 16 september 2013

Äppeltider!





Härliga äppeltider! Vi började för några veckor sen att plocka av det första trädet där äpplena mognat hemma hos barnens farmor och i helgen plockade vi av ett annat träd som nu hunnit få mogen frukt.

Igår kväll kom Ulf hem från Skoghall med två äppelsorter att provsmaka. Den ena sorten var det dags att plocka bestämde jag medan den andra kan vänta några veckor till. Så är det hemma hos barnens farmor också, det finns ett träd kvar att ta av längre fram. På Blombacka vet jag inte hur det blir. Ett träd har bra äpplen på några grenar. De andra träden har väldigt små äpplen. Jag vet inte om de kommer att växa till sig. Det behöver rensas bort en hel del runtomkring dem. De har dessutom inte blivit beskurna på ett antal decennier. Har hört att det bara blir miniäpplen på gamla träd men samtidigt har vi kollat upp på nätet hur det ska gå att fixa till och beskära sådana gamla träd så att frukten blir bra. Vi får väl testa och se hur det går.


Vi har i alla fall en lång härlig äppelperiod framför oss fortfarande. Jag har gjort mos i två omgångar. Jag delar äpplena, tar bort kärnhuset och kokar mjuka i lite vatten. Ena gången hade jag i kanel. Andra gången hade jag i vaniljpulver. Allt fryses in i glasburkar. Inget socker. Det ska tydligen funka med glasburkar om man inte fyller burkarna helt. Får kolla om svärmor har några fler glasburkar att låna ut eftersom vi inte har så många kvar. Har inte tänkt använda plastburkar.


Hmm... Om man kan använda glasburkar som det varit champinjoner eller marmelad i till att frysa mos så kan väl desamma även användas till att frysa annan mat i? Då behöver vi kanske inte köpa fler från Clas Ohlsson? Fast svägerskan som jobbar på miljökontor brukar komma med info som gör att de där allra billigaste lösningarna faller bort. Kanske inte ska frysa mos i dem heller. Hmm, får väl kolla med svägerskan.















Timon hade ingen lust att hjälpa till med mosning. Han satt på golvet vid sidan om och byggde med lego, trätågbanan och pussel och var nöjd med det under äppelkoket.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar