onsdag 27 november 2013

I väntan på snön: En saga om frost





"Kära nån", sade Moder Natur, när hon stoppade om sina fröbarn och bredde över dem ett täcke av löv , " Kung Vinter kommer snart och täcket räcker inte för att skydda barnen från kylan. Jag måste skaffa ett annat täcke. Det behövs något mjukt och lätt
Så hon gick till Nordanvinden och sade: Nordanvind, Skaffa mig
Ett täcke rent och vitt, glittrande lätt och mjukt att svepa om mina små fröbarn

Nordanvinden svarade : "Jag kan inte, om inte Farbror Rimfrost ger mig av sitt glitter."
Så Moder Natur ropade på Farbror Rímfrost : "Farbror Rímfrost ge Nordanvinden av glittret så att han kan skaffa mig ett täcke rent och vitt, glittrande lätt och mjukt att svepa om mina små fröbarn

Farbror Rimfrost svarade: " Du måste be molnen ge mig ånga."
Så Moder Natur ropade till molnen och sade : " snälla Moln , ge Farbror Rimfrost av er ånga som han kan förvandla till silverglänsande glitter att ge till Nordanvinden så att att han kan skaffa mig ett täcke rent och vitt, glittrande lätt och mjukt att svepa om mina små fröbarn

Molnen sa : "Vi måste vänta tills Gamla Havet sänder oss mer ånga . "Så Moder Natur sade till Havet: "Snälla, Gamla Hav, sänd mer ånga till molnen, som de kan ge till Farbror Rimfrost, som han kan förvandla till  glitter att ge till Nordanvinden, så att att han kan skaffa mig ett täcke rent och vitt, glittrande lätt och mjukt att svepa om mina små fröbarn.

Men Havet sa : "Solen måste skicka oss varma strålar först . "Så Moder Natur sade till solen : "Kära gamle Fader Sol, skicka några av dina varma strålar till Havet, så att han kan ge ånga till molnen, som de kan ge till Farbror Rimfrost, som han kan förvandla till glitter att ge till Nordanvinden så att han kan skaffa mig ett  täcke rent och vitt, glittrande lätt och mjukt att svepa om mina små fröbarn.

Och solen sade: "Gärna! " och sände varma strålar till havet som skickade ångan till molnen som de gav till Farbror Rimfrost och Farbror Rimfrost förvandlade den till glitter och gav det till Nordanvinden och Nordanvinden gjorde ett täcke, rent och vitt, glittrande lätt och mjukt åt Moder Natur som hon kunde svepa om sina små fröbarn . 










Story translated from The Baldwin Project

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar