lördag 15 februari 2014

Alla Hjärtans dag



 Timon målade med vattenfärg i rött och vitt. Hade tänkt göra presentkortshjärtan i stil med de jag gav barnen förra året. Men målningarna hann inte torka så då har jag till nästa år. Skönt att ha det fixat.

 Istället blev det vaniljhjärtan. Vi har ju inga formar så vi satte ihop två hjärtan med vaniljkräm emellan. De var ännu godare idag. Nu ska jag sluta upp med att önska att jag hade sådana där speciella hjärtformar. Det går bra med de man gör pepparkakor av. Jag blev visserligen trött på bakandet efter två plåtar men lyckligtvis var Timon fylld av verksamhetslust så all degen blev utbakad.




Till nästa år vill jag ha mer alla Hjärtans dag. Hela veckan. Föregås alla Hjärtans dag alltid av Vänliga veckan, eller var det bara i år?

Vaniljhjärtan utan specialformar:

250 g smör
250 g socker (2,5 dl)
3 ägg
500 g vetemjöl (6,5 dl)
2 tsk bakpulver


Smält smöret och blanda väl med sockret.
Blanda i äggen ett och en.
Blanda i mjöl och bakpulver.
Låt degen svalna i kylskåpet ca 2 timmar.
Kavla ut och använd pepparkaksformar.
Ugnen på 200 grader ca 5 minuter.


...och vaniljkrämen:

4 dl mjölk
4 äggulor
2 msk socker
2 msk maizena
2 msk vaniljsocker


  • Vispa samman mjölk, äggulor, socker och maizena stärkelse i en kastrull. Sjud krämen under omrörning tills den tjocknar. Smaksätt med vaniljsocker och låt krämen kallna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar