söndag 9 mars 2014

En fredag inför fettisdagen

...bakades det semlor som vanligt i god tid, 
men de kom aldrig med på bild för det var en jobbig dag

Och det var ingen bra dag att baka på. Eller att cykla till biblioteket på. Eller försöka städa på. Jag försöker  ta mig an kaoset den dag jag slutar tidigare men det finns alltid kvar en massa till fredagen. Det finns alltid kvar en massa alla dagar.

Man vet det inte i förväg men i efterhand eller snarare när ett projekt är i full gång då vet man att idag skulle vi inte ha planerat in något alls. Somliga dagar handlar det bara om att göra det bästa av dagen med full uppmärksamhet på unge herrn och så lite inplanerade aktiviteter som det bara är möjligt.

Och orsaken visade sig vara sjukdom. Timon hade hög feber på kvällen och även Lova på lördagen och söndagen men Timon var sjuk i tio dagar liksom i Januari och har alltså tillfrisknat först under den här veckan.
Ulf och Elvin blev också smittade och så småningom insjuknade även kusinen och Farmor. Och nu har Lova fått samma sjukdom igen; över 40 graders feber, men hon brukar bli frisk snabbt.

Hoppas att Timon hunnit bygga upp sitt immunförsvar igen efter att ha avlutat pencillinkuren i torsdags, för imorgon blir det dagisbaciller igen. Hoppas att tre dagar hemma räcker.







Att mixa mandlarna till mandelmassan är ett himla oväsen


Men ändå, 
En hyllning till fastlagsbullen:

Du är lite rundnätt 
på gränsen till fet 
men min kärlek till dig 
är så glödande het 

Jag gillar din hatt 
högst där upp på toppen 
och att du är pudrad 
runt hela kroppen 

Din fluffiga krage 
mig minner om snö 
Jag ville så gärna bli din fästemö

Så glatt tar du mot mina vårfrierier
och ger mig i gengäld en mängd kalorier 

Bruna bönor och stekfläsk
jag nästan helt glömmer 
Till dig, fastlagsbulle 
jag längtar och drömmer 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar