onsdag 4 juni 2014

I trädgårdslandet



 Ja, för tre veckor sen ungefär såg tomatplaceringen ut så här, sen dess, en pallkrage-plantering senare och ytterligare en på G finns det bara brödlådan i plast kvar med tomatplantor att plantera ut

En tomatplanta, som den såg ut den 21 Maj


Så här ser det ut nu i landet närmast husväggen. Det växer inte fort... Men jag är för snål för att köpa speciell jord så det får bli som det blir. Konstruktionen med metallbockar och plast har inte funkat särskilt bra men väntar ännu på att åtgärdas. Spenaten och salladen växer. Jag har sått två-tre gånger. Det är salladen och spenaten från mitten av maj som börjar synas allt mer, dock inte på bilden. Jag sådde senast ny spenat och sallad i onsdags och även ännu mer sallad nu i helgen. Grönkålen från i mitten av maj ska snart planteras ut. 

Jag har några solrosplantor också och de ska tydligen passa ihop med kål, fast de kanske trivs bäst intill väggen ändå. Är himla rädd för ohyra när det gäller kålen. Har därför satt ut citronmeliss och mynta runtomkring där de ska planteras ut. Och basilika har jag sått men inget syns av den inte heller av ringblommorna. Har även sått grönkål senare varav några kommit upp. Jag har inte så bra grobarhet på mina grönkålsfrön, de är väl för gamla. 

Nässelvattnet är slut så jag ska fixa nytt vid tillfälle, kanske från Blombacka. Åkerfräken ska också vara bra och det har vi ju gott om i stenplanteringen på andra sidan av huset. En näve åkerfräken + 1 liter vatten kokt i 20 minuter att spraya på växterna ska skydda mot mögel, röta skorv och mjöldagg. Annars kan man spraya med renfana på kål men någon sådan har jag inte sett, inte heller malört. Men att vattna med äggkokningsvattnet har jag ju helt glömt!




Timon sprayar med nässelvatten.

Ah, vad ska jag täckodla med? Gräsklippet bara försvinner ner i marken, finns nästan inget att kratta upp!
Nu har jag i och för sig dragit hem en del skräp från Blombacka att lägga i komposten jag fick på mors dag. Det som inte ligger i botten på komposten och över senaste hushållsavfallet ligger i en säck brevid. Tänkte ha det att täcka med efter hand som jag slänger dit mer hushållsavfall, men några ormbunksblad kan jag kanske offra till mina trädgårdsland. Rarberblasten från Blombacka-rabarbern har jag ju också som täckmaterial redan inte att förglömma!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar