lördag 7 juni 2014

Sista tomatplantorna i djupbädd

Jag tror inte att det är lerjord jag har, sandjord? mulljord?
 Denna eftermiddag har jag roat mig med att fixa plats för de sista tomaterna (nåja, 6 st står kvar i sina små krukor eller mjölkförpackningar men jag tror nog att jag kan klämma ner dem nå'nstans i de befintliga lådorna. Ja, ja, spenaten får det lite trångt men det kan inte hjälpas.

Denna gången grävde jag så djupt jag kunde, ett smalt dike lodrätt från den högra kortsidan, gropen fyllde jag med klipp från trädgården; mest ormbunksblad men även åkerfräken och nässlor från lekplatsen samt lite hushållsavfall och jorden som jag skakade av från gräsbitarna som jag grävt bort en dag tidigare i veckan, eller om det var förra helgen. Sen fyllde jag på med jorden som jag grävde ur till vänster om den första biten, inte allt fick plats utan jag lade en hel del i skottkärran där den första gropens jord också placerats. När allt var grävt öste jag på även jorden i skottkärran och det som var kvar i plantjordspåsen.



Timon vattnade, sprayade det sista nässelvattnet och hittade maskar att lägga i den nya odlingslådan























Och nu är tomatplantorna på plats. Nu funderar jag på vad jag ska så emellan, något bredsått skulle vara bra tror jag. I lådan längst bort åt andra hållet som jag fixat till senast toppade jag också med plantjord och det hat inte kommit upp alls mycket ogräs där. Än. Så det kanske går att chansa på att det mesta som kommer upp är det man sått?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar